Lynturneringen 2017

Den traditionelle juleafslutning med klubmesterskab i lynskak samlede tirsdag den 19. december 31 deltagere. Det var blandt andre glædeligt at se skakfamilien Sørensen fra Vroue hjemme en tur fra USA på juleferie.
Klubbens tre veteraner fra Fur måtte bære favoritværdigheden. Claes Løfgren med imponerende lynrating 2100 og derefter Knud Peder Jensen (1921) og Morten Fabrin (1918), men også de lidt yngre og formstærke Jørn Hviid (1858) og Frode Meldgaard (1837) kunne nok blande sig i topstriden.

Dejligt at se god tilslutning fra unge spillere. Mange klubber misunder Skive Skakklub for det! Som en del af turneringen var der planlagt 6 runder for dem, der helst skulle hjemad inden det blev alt for sent, mens resten af selskabet spillede 3 runder yderligere.
I topstriden indledte både Claes, Morten, Frode og Jørn med tre gevinster, inden Morten slog Frode i fjerde runde, mens Claes besejrede Jørn.
Furfinalen i toppen i 5. runde blev efter et meget dramatisk parti afgjort til Mortens fordel, efter at Claes havde sat en bonde i slag i træk 5, men derefter indledte et kraftigt angreb, Morten svarede igen, så spillerne samtidig gik efter kongerne. I den forbindelse måtte Morten aflevere en let officer for en bonde, men komplikationerne kostede Claes klart mest tid, så Morten undveg en trækgentagelse mod at bytte dronningerne, og i en fortsat noget uklar stilling overskred Claes tiden.
Både Morten og Claes vandt resten af deres partier, og det gjorde formand Frode også, bortset fra et nederlag mod Claes i runde 7. Undtagen imod Claes var Morten ikke ude i større problemer i sine partier. Han økonomiserede godt med tiden, og det lykkedes ham at undgå at lave de grove fejl, der jævnligt har præget hans partier ved fuld betænkningstid de sidste par år (især i holdkampene 2016/17).
Sig så ikke, at lynskak mest er for de unge: Præmierne i toppen tilfaldt:

1) Morten Fabrin (66 år) 9 points
2) Claes Løfgren (63 år) 8 points
3) Frode Meldgaard (63 år) 7 points

Førstepræmien bestod af 3 gode flasker fra Hancock, og det lykkedes uden problemer at indføre øllet til Fur – der jo ellers er selvforsynende.

Ratinggruppe 2 (rating under 1750):
1) Emil Diderichsen 5½ points
2) Dim Buizer 5½ points

Ratinggruppe 3 (rating under 1300):

1) Jakob Schultz Svenningsen 6 points (!)
2) Frits Nielsen 5 points
3) Martin Diderichsen 5 points

Man bemærker lige, at resultatet for Jakob (13 år) også havde rakt til førstepladsen i ratinggruppe 2. (Sig så ikke, at lynskak kun er for de ældre!) Stærkt gået med en lynskakrating på 1081, der nu er steget til 1252!

6-runders gruppen:

1) Jeppe Makholm 3 points
2) Andreas Lyhne Jensen 3 points
3) Carl Emil Kærsgaard Knudsen 3 points

Stor spillelyst prægede alle deltagere, og kun 2 af de 123 partier endte remis.
Som sædvanlig bød de flittige arrangører på gløgg og æbleskiver med tilbehør, så ingen skulle gå sultne eller tørstige hjem. Også stor tak for det!
Enkelt-resultaterne kan ses: HER
Et beskedent hjertesuk: Det burde her nok have fremgået, at det foregik i Skive – det behøver vi ikke at skamme os over.