100-års jubilæumsaften

Danmarksmesteren vandt 25-4, da Skive Skakklub tirsdag den 7. november fejrede klubbens 100-års jubilæum i klublokalerne på Skivehus Skole. Som det sig hør og bør til en jubilæumsreception,var der både taler, gavebord og servering. Talerne stod bestyrelsesmedlem og tidligere formand, Claus Støvring, og formanden for Dansk Skak Unions 9. hovedkreds, Morten Fabrin, for, og her blev både klubbens historiske højdepunkter og nuværende styrkeområder trukket frem i lyset.

Efter den officielle del var den regerende danmarksmester, GM Mads Andersen hovedperson. Først med et foredrag om, hvordan han vandt titlen i 2017. Ud over nogle spændende indsigter i, hvordan han forbereder sig til en turnering som DM, fik tilhørerne også en gennemgang af et par af nøglepartierne, herunder gevinsten mod den nærmeste konkurrent, GM Allan Stig Rasmussen.
Derefter var der linet up til simultanmatch, hvor 29 spillere stillede op mod GM’eren, heriblandt både et par af klubbens tidligere medlemmer og en håndfuld udenbys spillere.
Det blev en lang og intens aften for stormesteren, der mødte god modstand på mange af brætterne, og det sidste parti sluttede først omkring midnat, da Ernst Lund Jensen måtte give fortabt.
Forinden havde Mads Andersen måttet indkassere to nederlag, til den tidligere Skive-spiller, Rasmus Thøgersen, og til klubbens nuværende formand, Frode Meldgaard, og derudover afgav danmarksmesteren fire remiser til henholdsvis Jørn Hviid, Rolf Diderichsen, Dim Buizer og Per Nielsen. Som den eneste fik Rolf point med de sorte brikker.

Mads gennemgår et par af sine partier fra DM 2017
Simultanen er igang