skak

Generalforsamling 2025

15 medlemmer var mødt frem til generalforsamlingen.

1) Valg af dirigent

Per Nielsen blev foreslået og valgt. Han konstaterede at generalforsamlingen var rettidigt indkaldt i overensstemmelse med klubbens love og dermed beslutningsdygtig.

2) Formandens beretning

Frits Nielsen indledte sin beretning med en oversigt over det forgangne års begivenheder.
Sæsonen blev indledt med en simultankamp mod Rasmus Thøgersen, som besejrede klubbens hold med 12-4.
Niels og Phillip har gjort et stort arbejde med juniortræning og skoleskak, og vores spillere har deltaget i stævner på Tjele Efterskole og ved hold-DM, hvor det blev til en 3. plads.
Vi slog (man fristes til at sige: som sædvanlig!) Viborg i træningsmatchen, og i den reducerede 4-by kamp i Silkeborg (kun 3 hold mødte frem!) delte vi 2. pladsen.
Vore 3 hold i divisions- og hovedkredsturneringen gik til yderligheder: 1. holdet blev sidst i 1. division og rykkede ned, mens M-holdet vandt gruppen og ligeledes en omkamp mod Skørping og dermed rykkede op i 1. division! Også A-holdet vandt sin gruppe og rykkede således op i M-rækken.
Vi har afviklet de sædvanlige efterårs- vinter- og forårsturneringer, og ind imellem også nogle hurtigturneringer. Såvel lynmesterskabet ved juleafslutningen som hurtigmesterskabet i forbindelse med klubfesten i marts blev vundet af Phillip.
Af udadvendte aktiviteter nævnte formanden at vi har haft åbne lørdags-formiddage på biblioteket, og vi deltog i Børnekulturaften på det gamle rådhus.

Der var enkelte spørgsmål til beretningen:

Får vi fat i nogle børn og unge ved at vise flaget i byen?
Hertil svarede Niels, at især ved Børnekulturaftenen talte vi med mange mennesker, og adskillige – både børn og voksne – prøvede kræfter med os ved brættet.
Lars Agger mente, at dette arbejde bør opprioriteres.
Morten Sørensen takkede bestyrelsen og juniortrænerne for indsatsen.

Herefter blev beretningen godkendt.

3) Kassererens beretning og regnskab

Claes Løfgren fremlagde og kommenterede det reviderede regnskab, der udviste et underskud på 6.140.- Hovedårsagen hertil er en betaling til DSU på 4.540.- til dækning af udestående ratingafgifter mm. som ikke tidligere er blevet opkrævet. Tidligere kasserer Bjarne Madsen har været i dialog med unionens kasserer desangående og har bekræftet at beløbet er korrekt.

Herefter blev regnskabet godkendt.

4) Indkomne forslag

Frits Nielsen oplyste, at der var indkommet 2 forslag:

A) Der efterlyses flere ’kaffesoldater’ og ligeledes en bedre fordeling af opgaverne omkring opstilling, turneringsledelse mm.
B) Nye spillelokaler, eftersom der har været problemer med varme, lys mm. på skolen.

Forslagene blev kort diskuteret af forsamlingen. Dirigenten vurderede dog, at begge forslag måtte henvises til behandling i den kommende bestyrelse og måske kunne diskuteres yderligere under punktet eventuelt.

5) Nedsættelse af udvalg

Udvalg vedr. arrangement og afvikling af byturneringen:
Morten Sørensen og Claus Støvring blev valgt.

Udvalg vedr. arrangement og afvikling af hurtigmesterskab og klubfest:
Per Nielsen, Frits Nielsen, Niels Jensen og Claes Løfgren blev valgt.

6) Valg

Valg af formand: 
Frits Nielsen er på valg og modtager ikke genvalg. Michael Glibstrup blev foreslået og valgt.

Valg af bestyrelsesmedlemmer:
For 2 år: Mirsad Subasic blev valgt.
For 1 år: Niels Jensen blev valgt.

Valg af suppleanter til bestyrelsen for 1 år:
Vagnur Dam og Knud Villadsen blev valgt.

Valg af revisorer:

For 2 år: René Poulsen blev valgt.
For 1 år: Lars Schøning blev valgt.

Valg af turneringsledere:

Phillip Nielsen, Dim Buizer og Frode Meldgaard blev valgt.

Valg af medlemmer til spilleudvalget:

Lars Agger, Knud Peder Jensen og Per Nielsen blev valgt. Den ny bestyrelse udpeger af sin midte de 2 øvrige medlemmer.

7) Eventuelt

Her fremkom nogle orienterende meddelelser:
Leif Hamborg træder tilbage som kartoteksfører og leder af 9.hk’s holdturnering og efterfølges af Bjarne Nielsen, Viborg.
På det netop afsluttede delegeretmøde blev det vedtaget, at klubmedlemmer under 15 år ikke skal tilmeldes DSU hvis de ikke benytter unionens tilbud (altså f.eks. koordinerede/ratede turneringer.)
Claus Støvring fortalte om klubbens Facebook-side og opfordrede til at flere medlemmer bragte indlæg på klubbens hjemmeside.

Til slut takkede Michael Glibstrup Frits Nielsen og hans familie for det store arbejde de alle har udført for klubben gennem de forgangne år.

Herefter kunne dirigenten takke de tilstedeværende for god ro og orden og dermed slutte generalforsamlingen.