DM

Årets DM var arrangeret af Skakklubberne Tårnet og Sydøstfyn. Efter mange år med vigende deltagerantallet til DM fik fynboerne vendt udviklingen og der er nu betydelig fremgang i deltagerantallet. I en periode med medlemstilbagegang er det rart med en positiv historie.

Der er jo en fast tradition, at Skive Skakklub sender en delegation af spiller til DM. Det skete også i år, hvor vi var 16 spiller af sted, her var der tre fra Holstebro og fire (tre) (hvis Jesper Thybo er Jetsmarks spiller) fra Morsø Skakklub. Der skal siges tak til Frode Melgaard for det arbejde, der er blevet lagt i turen.

Når vi går over til det sportslige, så blev det en turnering, hvor det blev lige ved og næsten. I sidste runde i veteran klassen spillede Frode Melgaard om det Dansk Mesterskab mod Holm Grabow. Frode havde de hvide brikker og kom rigtig godt fra åbningen, det er som bekendt meget skidt for modstanderen, når Frode kommer godt fra åbningen. I midtspillet fik Frode et afgørende angreb ind, men valgte desværre en forkert plan, så han gik hen at tabte. Desværre var arrangørerne ikke helt på mærkerne, så man kunne følge partiet på et live bræt, der var ellers kommet fem live brætter i overskud, da landsholdsklassen var færdig.

I kandidatklassen havde vi Rasmus Thøgersen & Jesper Thybo med, Rasmus var meget godt spillende med 3½ af 5, men så kommer de stærke spiller i klassen på programmet og Rasmus fik desværre nul i de to sidste runder. Der manglende desværre et ½ point for, at Rasmus kunne kalde sig junior Dansk mester. Jesper fik en lidt blødere start med 2½ af 5 men vandt så i 6. runde og havde 3½ før sidste runde og her kunne han også blive Dansk mester for junior – det krævede dog bare et ½ point i sidste runde, desværre måtte Jesper ned i sidste runde.

Her er en Youtube video om vores tur, god fornøjelse.