2. division

Nederlag mod Holstebro

Holstebro-Skive 1 5-3

Skive 1 sluttede en generelt noget skuffende sæson af med at tabe den direkte duel om rækkens andenplads til Holstebro. Vi havde ikke færre end fire afbud, fra Henrik, Lars, Claus og Oleh, og da vi i lyset af, at Skive 2 havde en meget mere betydningsfuld kamp end os i den afsluttende fællesrunde på Skivehus Skole, havde holdt snitterne fra deres spillere, da der skulle findes reserver, var kampbilledet på forhånd, at der var fire på papiret lige opgør på bræt 1-4, mens Holstebro var ret klare favoritter på bræt 5-8.

Bræt 1-4 endte alle i relativt udramatiske remiser. Jørn accepterede remis allerede i træk 10 mod Ole Østergaard på bræt 3. Derefter fulgte endnu en remis på bræt 1 mellem Thomas Thybo og Erling Høiberg. Så kom Holstebro på 2-1, da Thorkild Nielsen på bræt 6 vandt med hvid over Günther Karlsen, fulgt af endnu en remis på bræt 4, hvor jeg igen brugte lovlig meget tid mod Henrik Nielsen og tog remis i en uklar stilling.

Michael Goul kæmpede flot på bræt 8 mod den langt højere ratede Henrik Paarup, som på et tidspunkt gjorde favoritværdigheden gældende ved at vinde en officer for en bonde og senere partiet. Og da Egon Frandsen på bræt 5 også måtte bøje sig for overmagten i skikkelse af Mads Svendsen, stod det 4½-1½ til Holstebro, før Claes Løfgren med glæde modtog et remistilbud fra Peter Husted på bræt 2. Claes havde forsvaret sig med Caro-Kann og fået en noget passiv, men solid stilling. Det endte med et tårnslutspil med en vis terrænovervægt til Husted, som dog ikke kunne se en vej til gevinst.

Matchens store lyspunkt set med Skive-briller var det sidst afsluttede parti på bræt 7, hvor Dim Buizer viste inspirerende spil mod Kim Schmidt. Dim havde terrænfordel ud af åbningen, ofrede senere en kvalitet, inden han til sidst fik Kim til at give op takket være udækkelige mattrusler.

Dermed sluttede Skive 1 på rækkens tredjeplads med 29½ point. Jørn Hvid blev en klar topscorer med 6 point af 7 mulige og solid ratingfremgang. Silkeborg rykker op i 1. division efter en suveræn sæson, mens Randers må følge med Aars ned i mesterrækken efter en sand nedrykningsgyser, hvor Skive 2 reddede sig efter en heroisk indsats. Mere om Skive 2’s sindsoprivende match mod Randers senere.